23 Musica Bratislavensis
12.11.2023 18:00-20:30 NedeľaMiesto konania: Dom Albrechtovcov, Bratislava, Kapitulská 1 23 Musica Bratislavensis 12. november 2023 Albrechtov dom, Kapitulská 1 o 18:00 Bratislava II Hudba zo zoznamu Samuela Capricorna 1657 MUSICA AETERNA Umelecký vedúci Peter Zajíček Obsadenie: Peter Zajíček a Michal Klas, husle Ján Gréner, viola Michaela Čibová, violončelo Peter Guľas, spinet program Giovanni Battista Buonamente: Varie Sonate Libr. 5, 1629 Sinfonia prima, Gagliarde, Corrente Sinfonia seconda, Gagliarde, Corrente * Marco Uccelini: Sonate, Arie et Correnti 1642 Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta Aria IV á 3 sopra la Ciaccona Ária V á 3 sopra la Bergamasca Aria IX á 3 L’emenphrodita. * Samuel Capricornus: Sonate, Arie et Correnti 1642 Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta Aria IV á 3 sopra la Ciaccona Ária V á 3 sopra la Bergamasca Aria IX á 3 L’emenphrodita. * Johann Rosenmüller: Sonatae á 2.3.4. é 5. Stromenti da Arco & Altri, 1682 Sonata Prima á 2 Sonata Settimana á 4
Podujatie finančne podporili Nadácia mesta Bratislavy, Nadácia SPP a Bratislava Staré Mesto. Vstupenky na www.ticketportal.sk, alebo hodinu pred koncertom na mieste vystúpenia – pokiaľ nebude vypredané.
Bratislava patrila v 17. storočí k najvýznamnejším mestám s kvalitnou hudobnou produkciou v chrámoch. Na hudobné dianie v Bratislave v 17. storočí mali významný vplyv evanjelici, aj keď bohatú hudobnú aktivitu pestovali aj kapitulníci a františkáni. V hudobnom odkaze Samuela Capricorna, evanjelického kantora a učiteľa, má svoje miesto aj inštrumentálna hudba. Je však vo viacerých ohľadoch mimoriadne zaujímavá a umelecky hodnotná. Svedčia o tom aj dve sonáty pre tri melodické hlasy a basso continuo, ktoré boli vydané tlačou spolu s ďalšími štyrmi sonátami pár rokov po Capricornovej smrti, a to hneď dvakrát: v roku 1671 ich publikoval J. C. Bencard pod menom Samuela Capricorna v druhom zväzku zbierky Taffel-Lust-Music, no o rok neskôr sa objavili aj v rámci dvojzväzkovej antológie 24 sonát Prothimia suavissima sive duodena prima/secunda sonatarum selectissimarum, ktorú vydal neznámy vydavateľ. Sonáta in a a sonáta in F reprezentujú dve odlišné koncepcie tvorby tohto životaschopného hudobného druhu. Spomeňme stručne aj ďalších autorov hudby, ktorá bola pestovaná v Bratislave. Marco Uccellini bol husľovým virtuózom a pomerne významne sa podieľal na vývoji husľovej idiomatiky, ktorou sa inšpirovali nemecký majstri ako Schmelzer a Biber. Pracoval v Modene, rozvinul technické možnosti huslí do vysokých polôh. Prvá skladba je akousi poctou Giovannimu Battistovi Buonamentemu a poukazuje na jeho kontakty s františkánskym kolégiom v Assisi, kde v tom čase Buonamente pôsobil. Ciaccona a Bergamasca sú virtuózne variácie na obľúbené basové fundamenty 17. storočia. Giovanni Battista Buonamente bol františkánsky kňaz. Jeho hudobný štýl sa formoval pod vplyvom Rossiho a Monteverdiho. Stal sa cisárskym hudobníkom a skladateľom na dvore vo Viedni, kam priniesol virtuózny koncertantný štýl. Jeho diela sa vyznačujú typickou farebnou harmóniou, figuratívnosťou a vzrušujúcim rytmickým členením. Johann Rosenmüller svojou tvorbou originálne dopĺňa naše prešporské hudobné florilégium
Zmena programu a účinkujúcich vyhradená ! |
Akciu pridal/a: Eva Slaninkova, 13.10.2023 02:47